שלטי חוצות, אתה לא שם – אתה לא קיים
הישראלים מטפסים על סולמות בכדי להשחית את פרצופה של בר רפאלי, מציתים מודעות ענק בכיכובה ויש שמגיעים עד לבית המשפט בכדי להיפטר משלטי החוצות הפרובוקטיביים והיא לא לבד, שכן מרבית שלטי החוצות מעוררים באזז בתקשורת וברחוב.
חברות הפרסום הבנו שההתעניינות אומנם גדולה, אך לא די בחשיפת שלטים לכ-800 אלף הנהגים החולפים על פניו ולשם כך יצרו שלטים בעלי מסר פרובוקטיבי, מסקרן או קומי בניסיון להגיע לצרכן גם לאחר שירד מהכביש ולתפוס אותו ברשת החברתית, ברדיו, בתכניות האירוח ובעיתונים.
ההוכחה להצלחתם כי מסת הממים ששטפו את פייסבוק בעקבות קמפיין yolo, המעדן החדש מבית שטראוס, ובו הלצה על משחק המילים שבמודעה (סין=sin) המזכיר לכולם שהשליטה בחברה הישראלית הוותיקה עברה לידי סין.
אין ספק שהבדיחות בפייסבוק עשו לחברה יותר ממה שכל מסע פרסום סטנדרטי היה עושה, ובשילוב עם שלטי החוצות הגיע המוצר לתודעת הציבור וגרם לו להתנסות במוצר לראשונה.
חצי מיליון והשלט הזה שלכם
תשומת הלב שמעוררים שלטי החוצות (Billboards) יוצרת תחרות בשוק הפרסום והחברות משלמות סכומי עתק בכדי להיראות. כך לדוגמא, עבור שלט החוצות בכיכובם של בר רפאלי ונועם טור שילמה FOX חצי מיליון דולר, סכום זעום לעומת 2.5 מיליון דולר ששילמה google עבור שלט חוצות בן 6 קומות שהציבה בטיים סקוור.
ענף השלטים מגלגל כסף רב והיה זה רק עניין של זמן עד שכולם יבקשו לעצמם נתח. כיום שולטים בענף 5 בתי דפוס גדולים, כשנור, עבודי ובר- עם בראשם, ומנסים להגן על פרנסתם ולהילחם במחנה הדורש להסיר את שלטי החוצות מאיילון.
מי הזיז את השלט שלי?
הוויכוח סביב השלטים הגיע לכנסת כשמצדו האחד של המתרס הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יד ביד עם הפוליטיקאים גלעד ארדן, ח"כ דב חנין, משטרת ישראל ואנשי תקשורת בולטים, ומצדו השני בתי הדפוס, המפרסמים ובעלי החברות שנלחמות על פרנסתן.
הטענה העיקרית היא ששלטי החוצות מושכים את תשומת לב הנהגים, מניעים לפעולה (צילום את השלט, התקשרות למספר במודעה וכו') ובכך מגדילים את מספר תאונות הדרכים בקטעי כביש אלה. המשטרה אף נופפה בנתונים התומכים בטענתם זו.
עם זאת, בדיקה שנערכה לאחר הסרת השלטים מאיילון מצאה כי לא רק שמספר התאונות לא קטן כפי שטענה המשטרה, מספרן אף גדל! זאת ועוד, חיזוק נוסף הגיע ממחקר אוסטרלי שהוכיח השלטים אינם מסיחים את הדעת ו/או מסכנים את הנהגים.
כיום מותרת הצבת השלטים כשהרשויות מחייבות את בעלי העסקים לשלם אגרה מנופחת בעבור הצבתם, והוויכוח בשאלה "מסוכנים או לא" ממשיך להסעיר את הארץ.
השלטים שמשגעים את הישראלים
רבים נלחמים בהצבת השלטים מטעמי צניעות, פגיעה בנוף או תחרות כשההתנגדות הופכת לעיתים לאקט פלילי, כמו ניסיונותיהם של משחיתים להצית את שלטי הפרסום בכיכובה של בר רפאלי לא פעם אחת אלא פעמיים.
הניסיונות לפגוע בשלמות השלטים גרמה למפרסמים עוגמת נפש גדולה, בעיקר לאור ההשקעה הכספית הכרוכה בהפקתם. לאור כך נאבקו במשחיתים שנים רבות עד שהחליטו לגייס אותם לטובתם בדרך יצירתית ומשעשעת.
חברת הפרסום הישראלית טוויסטד הגתה רעיון מקורי תוך הסתמכות על נטיית התושבים לקרוע את השלטים. היא תלתה שלט ובו תמונת דוגמנית וכשהמשחיתים תלשו את השלט התגלה המסר האמיתי: קריאה להירתם ליום המודעות לאלימות כלפי נשים. השלט הוחבא תחת השלט הפרובוקטיבי ואקט קריעתו שירת את המטרה – הדגשת האפליה והאלימות כלפי הנשים.
הטרנד הבא: שלטי חוצות אנושיים!
לאחר הצבת השלטים בלוקיישן נחשב, הגדלתם לכדי גודל עצום, הפיכת התושבים לחלק מתהליך הפרסום (קריעת השלט וחשיפת המסר) ושימוש במסר פרובוקטיבי, הגיע הזמן למצוא דרך חדשנית וחדשה להגיע אל הלקוחות. הרשו לנו להציג בפניכם את הטרנד הכי חם בפרסום: שלט חי.
קידום מכירות באמצעות דוגמנים חיים בו משתמשים בדוגמנים אמיתיים המוצבים לצד תפאורת ענק בשלט בגודל 60 מטר ובגובה 4 קומות, ומושכים את תשומת לבם של ההמונים. הראשונים שעשו שימוש בטריק הם נייקי בחנות בשנקין בת"א, ורשת מלונות ישרוטל לקחה את הרעיון צעד אחד קדימה.
בפרסומת חיה שעוד לא נראתה כמותה הצליחו בישרוטל להביא את החדשנות והרעננות אל השוק, ועוררה את סקרנותנו לגבי המהלך הפרסומי הבא שיסעיר את המדינה.