הופ, הנה המתחרה עקף אתכם בסיבוב
זירת העסקים הצפופה לא מאפשרת לחברות להתמהמה. אם בעבר המאבק היה על חשיפה, הרי שהיום המאבק הוא על היכולת לשרוד. עסקים שלא פועלים ביצירתיות – נעלמים ולכן, אחד מהדברים שמייחדים עסקים הוא יכולתם לזהות את המתחרים והכישרון לנטרל אותם בדרך מקורית.
דרך נפוצה לביצוע משימה מורכבת זו היא על ידי "בליעת המתחרים" באמצעות רכישתם. מחפשים דוגמאות? בבקשה.
ביום שפייסבוק רכשה את אינסטגרם וואטסאפ
הרשת החברתית הגדולה בעולם הודפת מתחרים באופן קבוע. כשכולם רוצים להיות "כמו פייסבוק" נדרשים אמצעים עילאיים לצמצום התחרות. צוקרברג בודק באופן רציף את השוק ומסווג חברות כמאיימות וכאלה שרק עושות רעש לבן. כשזיהה 2 חברות שמשכו הגולשים נקט בצעד טקטי נהדר.
בפברואר 2012 ביצע צוקרברג מהלך עסקי מדהים כשהודיע על רכישת אפליקציית המסרים WhatsApp תמורת סכום כולל של 19 מיליארד דולר. הגבות הורמו אך הוא לא התרגש ובצדק, כי אם צריך לשלם 19 מיליארד דולר עבור שקט נפשי, כך יהיה.
לאחר שהשיג שליטה בתחום המסרים המידיים פנה לנטרל את איום השני – שיתוף תמונות באפליקציית האינסטגרם (Instagram), שהפכה בתוך שנה וחצי מאז הנפקתה למפלצת תשומת לב עם מעל ל- 30 מיליון משתמשים כולל מפורסמים ופוליטיקאים, וגרמה לפייסבוק, וצוקרברג, הרבה אי נחת.
בשל כך מיהר לשים עליה את ידיו ובאפריל 2012, חודשיים בלבד לאחר רכישת WhatsApp נרכשה אינסטגרם בעסקה בשוויה מיליארד דולר. כי בנינו, מה זה מיליארד דולר לעומת 19 המיליארד שהוציא רק חודשיים קודם?
אנחנו על המפה, תרתי משמע
חברות הענק אינן נחות לרגע ותהליך בדיקת המתחרים נעשה אין האוס וגם ברחבי הגלובוס. כך לדוגמה, בשנת 2013 הבחינה מעצמת גוגל כי חברה קטנה מישראל, וויז שמה, "פולשת" לטריטוריה שלה, ושהקטנה הזאת מחזיקה ביתרון גדול עליה.
גוגל מיהרה להגיש הצעה לרכישה ולאחר משא ומתן סודי נרכשה Waze הישראלית ב-966 מיליון דולר ביוני אותה השנה, במה שכנה "אקזיט היסטורי".
היתרון ברכישה זו, מלבד ביטול התחרות מול ווייז, הוא בעובדה כי החיבור החליש את כוחה של פייסבוק שניסתה להיכנס לתחום המיפוי והניווט. מה שנקרא "שני ציפורים במכה".
המתחרים יצילו את העסק שלכם
חברות ישראליות רבות חולמות שהדוד סם ירכוש אותן, אך עד שזה יקרה הן צריכות לגלות תושייה ולמצוא דרכים להתחזק בשוק המקומי. בשל כך רכישת מתחרים או איחוד כוחות הן אופציות כדאיות.
אולי זה נשמע כמו צעד בלתי אפשרי, אך אם תחשבו על זה תגלו שיש יתרונות רבים בשותפות שכזו: ניצול טוב יותר של משאבים משותפים, שנות ניסיון וחוכמה עסקית, הגעה לקהל יעד רחב יותר, פתיחת אפיקי פרסום ודריסת רגל בשווקים שעד כה היו חסומים.
שיתופי הפעולה אינם מחייבים אתכם לסגור את החברה ולהיבלע באחרת, להפך, להדגיש כל אחת את יתרונותיה ולפעול בכוחות משולבים ובמלוא המרץ.
השילוש המקודש בעסקים
"כוחנו באחדותנו" היא יותר מססמה טובה. למעשה, היא אסטרטגיה עסקית מבריקה. חשבו על שיתופי פעולה הפוטנציאליים הבאים: חיבור בין נגריה, חברת הובלה וחברה לעיצוב. שלושה עסקים קטנים שמציעים ללקוח מערך שירות מלא: בחירת מוצר ועיצובו, ביצוע עבודת הנגרות ולבסוף – ההובלה.
איך תיישמו את השיטה?
חשבו מה מציע העסק שלכם וכיצד ניתן ליצור חיבוריות לעסקים אחרים. היו יצירתיים ואל תחששו ליצור חיבורים שנראים קצת "גדולים". עם זאת, חשוב שתשמרו על הייחודיות שלכם. תנו לכל צד במשולש, או בצמד, אם בחרתם לחבור לעסק אחד אחר, את המקום שלו. שמירה על זהותכם תסייע להם להפוך לצלע חזקה במשוואה.