קידום אתרים, מכירים?
על מנת שההשקעה בקידום האתר בגוגל לא תרד לטמיון, יש לבדוק קודם כל את התאמת האתר לתהליך ה SEO, להחליט האם כדאי לתת את העבודה לפרילנסר ולבדוק מה נותני השירות מבטיחים תמורת התשלום.
תחום ה SEO הוא חדש יחסית, ולכן בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק איך הוא עובד והאם כדאי לבחור מקדם אתרים פרילנסר או חברה. במדריך קצר זה תוכלו לקבל הסבר כיצד להתאים שירות מסוג זה לעסק שלכם.
שלב א: לבדוק עד כמה מתאים האתר שלכם לקידום
לא כל אתר אידאלי לקידום ולא כל מקדם אתרים יאמר לכם זאת. מהו בדיוק אתר שאינו מתאים לקידום או פשוט לא יעיל?
אתר שאין לו מערכת ניהול – אתר שאי אפשר לעדכן בו תוכן על בסיס קבוע.
אתר פלאש – (גוגל לא תומכים בפלאש וכמו כן לא ניתן לצפות בתוכן שלהם דרך המוצרים של אפל).
לכן, כאשר אתם יוצרים קשר עם מומחה קידום אורגני או חברה, הדבר הראשון שעליכם לשאול הוא האם האתר שלכם מתאים לקידום. בחלק מהמקרים הרבה יותר משתלם לבנות אתר חדש מאשר לעבוד עם אתר שמאוד קשה לקדם אותו, עד בלתי אפשרי, בגלל סיבות שונות.
שלב ב: לבחור פרילנסר או חברת קידום
את ההחלטה יש לעשות ביחס לגורמים שונים. ישנם עסקים שיקבלו שירות טוב יותר מחברת קידום בעוד שלבעלי עסקים אחרים עדיף לתת את העבודה לפרילנסר.
פרילנסר – אם יש לכם עסק קטן בתחילת הדרך או שאתם לא יכולים לאפשר לעצמכם להשקיע סכומי גדולים לקידום רצוי לתת את העבודה למקדם אתרים פרילנסר. בניגוד לחברות הקידום, מכיוון שהוצאות שלו הן מינימליות, הוא יכול להרשות לעצמו לעבוד תמורת מחירים זולים יותר. כמו כן, פרילנסרים הינם בעלי עשרות לקוחות ולא מאות או אלפים כמו חברות קידום גדולות ולכן הסיכוי שתקבלו מענה מהיר ויחס אישי הוא גדול יותר.
חברות קידום – כאשר מדובר בפרויקט גדול המורכב ממספר אתרים הדורשים עבודה באותה רמה, או כאשר מדובר באתר אחד עם נושאים רבים – יתכן ועדיף לחפש חברת קידום שתוכל להקצות צוות של מספר אנשים שכל אחד מהם יהיה אחראי על אתר אחד או על תחום אחד בתוך הקידום. כך יהיה ניתן באפשרותכם לקבל עבודה יסודית וזריזה יותר. כמו כן, אם אתם זקוקים לשירותים נלווים כמו בניית אתר, קידום ממומן בגוגל ועוד שירותי בית תוכנה – גם במקרה זה כדאי לעבוד עם חברת קידום.
חשוב לדעת: במקרים מסוימים ניתן לקבל שירות טוב יותר מפרילנסר מאשר מחברת קידום ולהפך. איך אפשר לדעת זאת? בודקים מה בדיוק אתם מקבלים בחבילת הקידום.
שלב ג: בחירת חבילת קידום
חלק מבעלי העסקים עושים את הטעות ואינם מבררים מה הם בדיוק מקבלים במסגרת התשלום. להלן כמה חבילות קידום שניתן למצוא בתחום ה SEO. את החבילות האלה מציעות גם חברות וגם פרילנסרים.
1. תשלום פר מילות מפתח בדף הראשון – המחירים נעים בין 150-300 ₪ לכל מילת מפתח שנמצאת בחלק העליון של הדף הראשון. לפעמים התשלום הוא ביחס למקום עצמו בדף הראשון. שיטה זו לא נחשבת לאמינה במיוחד כי בתקציב כה נמוך רוב העבודה תהיה מבוססת על בניית קישורים, וזה כמובן לא מספיק לקידום האתר מכיוון שתוכן חדש הוא חשוב מאוד להצלחת האתר.
ישנם מקדמים שיבנו לכם קישורים טובים בעוד שאחרים יבנו כמות מסיבית של קישורים מאתרים לא טובים. בטווח הקצר זה יכול להוביל לתוצאות טובות. בטווח הארוך זה עלול לגרום לעונש מגוגל.
2. תשלום מרגע שהתוצאות מגיעות – רק כאשר האתר מגיע לדף הראשון הלקוח מתחיל לשלם. בחלק מהמקרים החבילה כוללת תשלום רטרואקטיבי על כל תקופת הקידום. יש להתייחס בחשדנות לחבילה זו בדיוק כמו במקרה הקודם.
3. חבילות זולות 600-1000 ₪ בחודש – בדרך כלל מחירים כאלה תמצאו אצל פרילנסרים בתחילת הדרך או חברות שעלולות להשתמש בעיקר בטקטיקת בניית קישורים.
4. ריטיינר חודשי של 1500-2000 ומעלה לחודש- זה הסכום המינימלי היעיל לקבלת קידום אפקטיבי. החל מסכומים כאלה ניתן לקבל גם התאמה איכותית של האתר לקידום, גם תוכן שיתעדכן באתר באופן קבוע וגם בניית קישורים איכותית.
שלב ד: חתימה על חוזה
למעשה שלב זה צריך להתבצע במקביל לשלב ג’. כדי לדעת איזה חבילה לבחור עליכם לדעת בדיוק מה אתם מקבלים. הקפידו על כך שאתם מקבלים את הדברים הבאים:
• אופטימיזציה מלאה לאתר – על מקדם האתרים לעבוד על האתר שלכם ולהפיק לכם דו”ח אופטימיזציה המציג את כל התקלות והתיקונים הדרושים לאתר על מנת להתאימו לקידום. חלק מהדברים המקדם יכול לתקן בעצמו בעוד שדברים אחרים יהיו באחריותו של המתכנת.
• חקר מילות מפתח* – על סמך הנתונים מכלי תכנון מילות המפתח וכלי מנהל האתרים עליו להכין לכם רשימה מלאה של מילים יעילות לקידום.
• כתיבת תוכן – אתרים שמתעדכנים בתוכן קבוע יקבלו עדיפות במקרים רבים מגוגל על פני אתרים שלא מתעדכנים. לכן כדאי להפקיד שבאתר שלכם עולה לפחות 1-2 מאמרים חדשים כל שבוע. בתחומים תחרותיים מומלץ אף יותר.
• החלפת קישורים** – העדיפו בניית קישורים איכותית מאתרים רלוונטיים ואמינים מאשר בניית קישורים כמותיים מבלוגים שנועדו אך ורק לשמש כחוות קישורים או אתרים שאין להם כל קשר לתחום שלכם.
• כלי גוגל: חשוב להקפיד שהאתר שלכם יהיה מחובר לכלי מנהל האתרים וגוגל אנליטיקס.
• קבלת דוחות עבודה – יש לוודא שאתם מקבלים אחת לחודש דוחות הכוללים את מה שנעשה לקידום האתר שלכם, דו”ח גוגל אנליטיקס ודו”ח מיקומים עדכני.
* כמות מילות המפתח שאתם בוחרים תשפיע על מחיר הקידום.
**בין אם אתם חותמים חוזה לשנה או חצי שנה, רצוי לבחור במקדם אתרים פרילנסר או בחברה שמתחייבים לא להוריד את הקישורים שנבנו לאתר שלכם לאחר תום החוזה. מדוע זה חשוב? כי אם הקישורים יוסרו זה עלול לפגוע במיקום האתר שלכם.
בסופו של דבר – חשוב לזכור
תהליך קידום האתר יכול להיות בזבוז כסף אם לא בוחרים בצורה נכונה את החברה או הפרילנסרים המתאימים ביותר לעסק שלכם. כמו כן, הימנעו מלעשות את הטעות שלא לבדוק מה המקדם עושה.
התעקשו על דוחות מפורטים ועקבו אחרי מצב האתר שלכם מדו”ח לדו”ח. ככל שתדעו יותר בעצמכם מה בדיוק כולל תהליך הקידום, כך תוכלו להבין האם ההשקעה שלכם משתלמת או לא.