מזל טוב! העסק הולך וגדל ומעלה את הצורך לשמור את כל המידע הרב שמצטבר, במקום מהימן ובטוח. האם כדי להסתמך על חוות שרתים פנימית של העסק או לשכור מקום אחסון וירטואלי בענן של חברה חיצונית? נבחן את שתי האפשרויות:
אחסון בענן
הפתרון הטרנדי של השנים האחרונות הוא אחסון בענן. יותר ויותר חברות, גם גדולות מאד, בוחרות בגיבוי בענן משיקולי חיסכון בעלויות של כוח אדם ובהוצאות על חומרה.
יתרונות:
יעילות - עלות של שכירות חודשית של שטח אחסון ענן היא נמוכה יותר מזו של רכישת ואחזקת חוות שרתים אין-האוס. איחסון בענן חוסך את תחזוקת ושדרוג השרתים כי החומרה היא באחריות הספק של שירותי הענן.
גמישות – אפשר להגדיל את נפח האחסון באופן זמני אם נכנס פרויקט חדש או נוספו לעסק משתמשים חדשים ואז לשנות בחזרה כשהצרכים משתנים, בלי שקניתם ציוד נוסף.
שקט נפשי – שירותי אחסון בענן בעצם מנתקים את הקשר בין המקום הפיזי של העסק לאחסון המידע שלו. במקרה של הפסקת חשמל/פריצה/חבלה/שריפה וכו' בעסק, המידע החשוב שלו נמצא במקום אחר.
יעילות – סיכוי נמוך שהמידע יפגע כתוצאה מנפילת שרת כי יש להניח שהשרתים מחוברים לשני מקורות מתח נפרדים של חשמל ומוגנים על ידי גנרטורים.
חסרונות:
חשיפה – שימוש בשירותי אחסון בענן, כרוכה בחשיפת מידע פנימי של החברה לגורם חיצוני. כמובן שההתקשרות עם חברת ענן תהיה מלווה בחוזה ששומר על פרטיות המידע ובכל זאת קיים סיכון.
תלות - כשהמידע מאוחסן אצל ספק חיצוני, אנחנו למעשה תלויים בו ובשירותיו בנושא רגיש. יש לבדוק שהספק אכן נותן שירות טוב – שיש לו מספר חוות שרתים שמגבות אחת את השנייה; שהשרתים שלו הם איכותיים ויוצרו על ידי מותגים טובים.
תמיכה – עבודה עם ספק של שירותי ענן מחייבת לוודא מראש ששירות התמיכה שלו הוא מסביב לשעון וניתן לדרוש ממנו מחויבות גבוהה לתפעול העסק. כדאי לחפש המלצות על חברת שירותי הענן שאתם שוקלים לבחור בה ולוודא ששירותי התמיכה ניתנים על ידי מהנדסים מוסמכים.
אחסון בשרת של החברה
הפתרון למי שאוהבים להיות עצמאיים- לא להסתמך על ספקים חיצוניים בנושא רגיש ולנהל את נושא הגיבוי בשליטה קרובה ומלאה.
יתרונות:
עצמאות – אם מדובר בחברה גדולה עם יכולת לתחזק את השרתים באופן שוטף על ידי אנשי מקצוע טובים, ניתן ליהנות משמירת המידע החשוב של העסק וטיפול בשרתים, באופן קרוב ועצמאי. ניתן גם לשלב ולגבות את השרת של החברה עם אחסון בענן.
חסרונות:
עלויות – בנוסף לציוד היקר של שרתים שיש לרכוש, יש צורך לשדרג את הציוד אחת ל-3 שנים לערך, כדי שלא תהיה ירידה בביצועים ובעיקר ירידה בקצב העבודה, בגלל איטיות של השרתים שעלולה להגיע בשל התיישנות הציוד. מרבית השרתים מגיעים עם אחריות יצרן ל-3 שנים בלבד.
מהירות - אם רוצים להתחבר לשרת של החברה מהבית או ממקום רחוק אחר מהמשרד, החיבור לרוב איטי ומסורבל בגלל רוחב הפס.
יעילות - בזמן הפסקת חשמל או במקרה של בעיות תוכנה, לא ניתן להתחבר לשרת ופעילות החברה נקטעת.
גיבוי – השרת של החברה חשוף ופגיע יותר למקרים של טעות, חבלה, פריצה, שריפה במשרדי החברה וכדומה.
התעסקות – כשהשרת באחריותך יש צורך לפקח או לדאוג שהאחראי על השרתים מתחזק באופן שוטף את פעילות השרת - שמתקיים עדכון שוטף של התכונות שנמצאות בשימוש וחידוש הרישיונות שלהן; ניקוי עקבי של זיכרון ועוד.
תקלות – חדרי שרתים לרוב מתחממים בקלות, מה שיכול להוביל לנזקים ויש צורך להיות עירניים לנושא.
מה ההחלטה הטובה ביותר עבורכם? שקלו והתייעצו עם ספקים, עד שתקבלו מידע מלא לכל שאלה.