מקושרים למרכזייה או כבולים אליה?
הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת לעסקים לעבוד ביעילות באמצעות חיבור בין תשתית הטלפון לרשת האינטרנט, וחיבור המרכזייה המתקדמת (דיגיטלית /IP) למערכת המייל, הצ'אט והיומן המשרדי. בדרך זו יכולים בעלי עסקים לרכז את מרב הפעילות לכדי מכשיר טכנולוגי אחד, ולשלוט מרחוק על פעילות המשרד.
עם זאת, שיתוף הפעולה שמהווה יתרון במרבית ימות השנה עלול להוות בעיה גדולה בעת נפילת מערכות, שכן קריסת מערכת הטלפון תתחיל כדור שלג שיגרום לשיבוש היכולות לקבל ולהוציא שיחות מהעסק, ולא רק – גם מיילים, הודעות טקסט, שיחות צ'אט, שיחות ועידה, פקסים ואף לשיבוש פעילות מנגנון הבקרה בדלת הכניסה למשרד.
למעשה, המשרד כולו עלול להיות משותק לחלוטין בהיעדר תקשורת, והפגיעה הכלכלית בו תורגש החל משעת ההשבתה הראשונה ועד האחרונה.
הנזק מסתכם במיליונים!
רבים סבורים שקריסת מערכת הטלפון והאינטרנט היא בגדר תסריט לא הגיוני שיתרחש רק בעת רעידת אדמה, צונאמי או אפוקליפסה, אך אין צורך להרחיק לכדי תסריטי בלהות כי הסכנה "הגדולה" בעצם הרבה יותר קטנה.
כך לדוגמא, בימי הלחימה בצוק איתן השנה הפסידו בעלי עסקים בארץ סכום שמסתכם בכ-4.5 מיליארד שקלים. בעקבות סערת השלג הגדולה שארעה בירושלים דווח על נזק בגובה 300 מיליון שקלים, וההצפות בגולן גרמו לנזק משוער של 100 מיליון ₪.
בעוד שעסקים שנפגעו במלחמת צוק איתן יזכו לפיצוי כספי (גם אם קטן מגובה ההפסד בפועל), עסקים שהושבתו עקב תנאי מזג האוויר יתקשו לקבל החזרים מהרשויות המקומיות ו/או מהביטוח הלאומי.
אל תשכחו את הגורם האנושי
תסריט נוסף המתרחש לעתים קרובות הוא שביתות יזומות של חברת החשמל, הטלפון והאינטרנט לצורכי תחזוקה, בשל עומס על המערכות או מסיבה פופולרית לא פחות: לצורך מאבק ברשויות וניסיון ליצור לחץ על ידי הפסקת השירות לצרכנים בהמוניהם.
רק בחודש נובמבר האחרון נותרו בעל העסקים רבים בעיר רעננה מחוסרי עבודה, זאת עקב שביתה יזומה של חברת החשמל בעיר. במשך שבע שעות ויותר נמנע חיבור לחשמל לעסקים ואזרחים בעיר, והמצוקה הורגשה היטב.
הפניות הזועמות לחברת החשמל נתקלו בחומה, שכן החברה סירבה להחזיר את העיר לפעילות תקינה – עד שתקבל מבוקשה מהמדינה, ובכך השאירה את העסקים כבולים לרצונותיה. האם אתם יכולים להיות בטוחים שאירוע מסוג זה לא יתרחש בעיר בה אתם מנהלים את העסק שלכם?
הפתרון: לחזור אל המקורות
זוכרים את הטלפונים האנלוגיים הפשוטים שמתחברים בכבל פשוט לשקע? אל תמהרו להשליך אותם לפח, כוון שבזמן שהמרכזייה המשוכללת והטלפון החכם שרכשתם יידמו בשתיקה רועמת, ימשיך הטלפון הפשוט לתפקד, להוציא ולהכניס שיחות ולמעשה לאפשר פעילות תקינה בעסק.
מחירו של טלפון פשוט מסוג זה נע בין 60-100 ₪ בלבד. סכום זעום לעומת הכספים שתחסכו כשהעסק ימשיך לפעול גם כשכולם מסביב יהיו נתונים לחסדי מזג האוויר.
אמצעי נוסף שיאפשר לפעול בזמן קריסת מערכות הוא מודם סלולרי נייד (נט סטיק). מדובר בהתקן נייד שמאפשר חיבור לרשת הסלולרית והאינטרנט תוך מעקף החיבור המקומי. עלותו של המודם נע 300 ₪ ומעלה (בהתאם לחבילת הגלישה שתרכשו), והוא מתחבר למכשירי מחשב ניידים ונייחים, ולטלפונים חכמים.
חשוב לא פחות: גיבוי, גיבוי, גיבוי
אל תמתינו לתרחיש הבלהות והקפידו לנהל לוח זמנים קבוע לגיבוי הקבצים, מספרי הטלפון, כתובות, כתובות המייל ופרטים נוספים של אנשי הקשר החשובים לכם. ההמלצה היא לגבות את הפרטים באמצעות התקנים ניידים, דיסק גיבוי נייד ואף לשמור עותק מודפס של המידע.
כמובן, דאגו לביטוח עסק
הרשויות המקומיות מתקשות לסייע לאזרחים המבקשים פיצוי בעקבות הצפות וקריסת מערכות, כל שכן לעסקים. לעתים נדמה שבעלי העסקים ניצבים לבדם מול סופות ורעמים, תרתי משמע. לכן, ישנה חשיבות עליונה לביטוח מקיף לעסק שיכלול בתוכו כיסוי בסיסי לנזקי סערה, גם אם הדבר מחייב תשלום פרמיה מוגדלת מצדכם.
סיומה של שנת הכספים הנוכחית ותחילתה של שנה עסקית חדשה מהווה הזדמנות טובה לצלצל לספקיות השירות ולבדוק מה אתם מקבלים בתמורה לכספיכם, מהו המסלול המשתלם עבורכם, מה סוג המענה שמציעות הספקיות בתגובה לנזקים אפשריים בשל תנאי מזג האוויר, והאם ניתן לשדרג את המסלול הקיים ולקבל מערכת גיבוי נוספת ו/או נט סטיק בדמי מנוי מופחתים. בהצלחה.