המחקרים מוכיחים
הפסיכולוגית Angela Wright פיתחה תיאוריה מבוססת על מבחן מדעי של צבעים בשם “צבע משפיע על מערכת” (Color affects system), לאחר שחקרה במשך 40 שנים כיצד משפיע הצבע על התנהגות האדם.
לפי המחקר, בעוד שאישיות האדם משפיעה על אופן הפרשנות שלו את הצבעים, הצבע משפיע על כולם באופן אוניברסלי, וברמה הבסיסית ביותר, הצבע הוא מאוד מדעי.
הצבע נע לעברנו על גבי אורכי גל של פוטונים מהשמש שפוגעים באובייקט ואחר כך בעין שלנו בדרכים שונות. אורכי הגל מומרים ברשתית לאותות חשמליים שעוברים להיפותלמוס במוח שמסדיר את המערכת האנדוקרינית וההורמונית, ואחראי על חלק גדול מהפעילות שלנו. בשורה התחתונה, הצבע משפיע עמוקות על התנהגות האדם.
השפעת הצבע על הפרודוקטיביות
כחול: אם תחפשו בגוגל “הצבע הפרודוקטיבי ביותר”, נראה שכל התוצאות יצביעו על הכחול. אבל אנג’לה מדגישה שזו “פשטנות יתר”. אם אתם צריכים לעורר את החשיבה, כמו רואי חשבון, אכן הצבע הכחול יגרום לכם להיות פוריים יותר. אבל לא כולם רואי חשבון.
אם ביום העבודה אתם עוסקים בהפעלת הראש, צביעת המשרד בכחול בשילוב עם קצת כתום, תוסיף קצת רגש לחדר ותסייע לגירוי השכלי. הוספת הכתום תתרום לאיזון ולקצת רגש, כך שלא תהפכו להיות פקידים קרי מזג.
צהוב: אם המקצוע שלכם קשור לעיצוב ואתם רוצים להיות יצירתיים, צהוב הוא צבע הרבה יותר מתאים לכם, כי הוא מגרה את האגו ואת מצב הרוח וגורם לכם להיות יותר אופטימיים. כדי להיות יצירתיים יש צורך באומץ כדי ליצור ולהציע משהו חדש. לכן, הצהוב מתאים לסביבת עבודה שכזו.
אדום: להגברת הפרודוקטיביות בעבודה שקשורה לפעילות פיזית, בחרו באדום. אם אתם קבלנים שמעסיקים עובדי בניין, כחול לא יעזור לכם, ועדיף שתבחרו באדום כדי לגרות את הכוח הפיזי.
ירוק: אם סביבת העבודה דורשת השראת תחושה חזקה של איזון, ירוק הוא הצבע שיגרום לכם להגברת הפוריות. הירוק משרה תחושת איזון ורוגע כך שהוא נהדר לשימוש בכל מקום שבו כסף מחליף ידיים. מצד שני, ירוק יכול להשרות תחושת מקובעות ומופנמות, ואדם אקטיבי שאוהב אדום ימצא שהירוק דווקא מכניס אותו למתח.
באיזה גוון צבע לבחור?
לאחר שבחרתם את הצבע שמתאים לסביבת העבודה שלכם, צריך לבחור בעוצמת גוון הצבע. קחו בחשבון אם אתם רוצים שהצבע יעורר או ירגיע את העובדים.
עם זאת, כפי שאומרת אנג’לה, כולנו נולדים עם תחושה כללית מדויקת מאוד לגבי הצבע. למשל, האבולוציה לימדה אותנו שירוק הוא צבע יציב ומאוזן וסימן של חיים וחיוניות.
כיוון שהצבע הוא בו בזמן גם מדעי וגם אישי, כדאי לערב בהחלטה גם את תחושות הבטן שלכם, אבל רק לאחר שתחליטו איזה חלק אתם רוצים להרגיע או לעורר בסביבת המשרד שלכם.